Kedves Látogató!

Köszöntjük a Református Gimnáziumok Országos Informatika Versenyének honlapján. Ez a jó hangulatú és barátságos verseny több mint 15 évvel ezelőtt indult útjára, akkor még senki sem gondolta volna, hogy ez a házi verseny egyszer országos méretet ölt. A Gimnáziumban tanuló lelkes diákok közötti házi programozó versenyként indult a kezdeményezés, amely az évek során a Református Gimnáziumok Országos Informatika Versenyévé nőtte ki magát. Az 1998-ban megrendezett első verseny tapasztalatai és pozitív visszajelzései nyomán a következő években hagyományossá vált a Gimnázium életében az áprilisi megmérettetés. Az eltelt évek igazolják a verseny építő jellegét, hiszen Gimnáziumunk végzős diákjai közül számtalan választotta az informatikát élethivatásának. Az itt megszerzett tudás és az informatika szeretete predesztinálta számos diákunkat e terület sikeres művelésére.

Összefoglaló a Református Gimnáziumok XVIII. Országos Informatika Versenyéről

2017. április 1.

A versenyt 2017. április 1-én, szombaton rendeztük meg, egyszeri rendhagyó formában. Az informatikai kalandjáték-versennyel nagy évfordulóink (reformáció 500, Arany 200) alkalmából szerettünk volna a református középiskolák számára a szokásosnál érdekesebb programot szervezni. Számításunk bevált, mert 13 iskolából 19 három fős csapat jelentkezett. Végül 55 diák versenyzett, két csapat betegség miatt két fővel vállalta a küzdelmet. Ez rekord a verseny 18 éves történetében.

A csapatok a gimnázium egész területén keresgélve találhatták meg a 16 állomást. Két állomásra 3-3, egy állomásra 2, a többire pedig csak egy csapat mehetett be egy időben. A csapatok az ajtóra kihelyezett tábla alapján dönthették el, hogy bevállalják-e az adott feladatot. A táblán olvashatták a záridőt, a pontértéket és a maximális időt. Ha bementek, mindenképpen foglalkozniuk kellett a feladattal, mert az általában 10 perces záridő letelte előtt csak a feladat teljes megoldásával szabadulhattak.

A megnyitó után kürtszóval jeleztük a verseny kezdetét. A csapatok nagy lelkesedéssel indultak el, és ez a verseny végéig megmaradt. Jó volt látni, hogy a résztvevők milyen örömmel keresgélték az akadályokat, és az arcukról láttam, hogy élvezik a versengést. Igazolódni látszik, hogy napjainkban az oktatás minden területén elszántan kell keresgélnünk az alternatív lehetőségeket.

Az alábbi akadályokkal küzdhettek a bátor versenyzők:

  1. Brainfuck – ezoterikus programozás.
  2. Hanoi tornyai – az ismert rekurzív játék átrakása.
  3. Logikai kapuk – teljes összeadó építése szimulációs programban.
  4. Hardver kirakó – egy nagy rajzlapra kellett helyükre rakni az alkatrészeket.
  5. Titkosírás – titkosírást kellett megfejteni, akár kézzel akár géppel.
  6. Monte-Carlo – a Pi kiszámítása volt a feladat EXCEL táblában véletlen pontokkal.
  7. Kreatív PPT – egy nagyon érdekes multimédiás prezentációt kellett készíteni.
  8. Tekerős – FACIT tekerős gépen kellett egy nagykőrösi helytörténeti feladatot kiszámolni.
  9. DOS – egyszerű fájlkezelési feladatot kellett megoldani parancsokkal.
  10. HT1080Z – az első magyar iskolaszámítógép emulátorában kellett másodfokú egyenletet megoldó programot készíteni. Rendelkezésre álltak az eredeti kézikönyvek.
  11. Algofejtörő – algoritmikus jellegű matematikai fejtörőt kellett megoldani gép nélkül.
  12. Dani bácsi – Muszka Dániel tablóját kellett megkeresni az épületben.
  13. Mozaik – a tornateremben egy kép darabjait kellett megtalálni, és felismerni, hogy Neumann János áll az EDVAC előtt.
  14. Molekula – egy zsírmolekulát kellett AVOGADRO programban megszerkeszteni.
  15. Rendezés – a labdajáték teremben szétszórt 50 darab számot kellett a felezővonalra rendezni.
  16. Tésztakihívás – spagetti szálakból kellett tornyot építeni, amely elbír egy pillecukrot.

Az eredmény2017 táblázatból látható a csapatok teljesítménye az egyes állomásokon.

Örömmel láttuk, hogy minden csapat több sikeres megoldást mondhatott magáénak. Ugyanakkor minden állomás esetén is voltak sikeres betérők. Azt is megállapíthatjuk, hogy a helyezett csapatok azok, akik a legtöbb állomásra mentek be. Tehát a gyorsaság meghálálta magát. Valóban volt a versenyünknek némi sportverseny jellege is, nem egy gépnél ültetve nyomorítottuk diákjainkat 150 percig.

A három nagykőrösi csapatot szokásunkhoz híven külön rangsoroltuk. Az ő eredményük az nkeredmény2017 táblázatban tekinthető meg.

A három dobogós csapat minden adatával:

  1. Kisvárdai Ref. Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
    Borkó Károly Gusztáv, Takács Bence, Potyók Csaba
    Felkészítő tanár: Rolyák Géza
  2. Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc I. csapat
    Szarka Péter, Csehi Máté, Eperjesi Áron
    Felkészítő tanár: Bikova Marianna
  3. Debreceni Református Kollégium és Gimnáziuma
    Baski Virág, Tóth Imre, Szabó Bence
    Felkészítő tanár: Szabó Katalin és Peleskey Miklós Pál

A csapatok tagjai a helyezés sorrendjében választhattak az ajándékok közül. Minden versenyző kapott valami apróságot, ami emlékeztetheti a versenyen szerzett élményekre. Volt diákjaink, akik mára sikeres informatikai szakemberek, más években hagyományos zsűritag szerepében segítik versenyünket. Most állomásfőnöki teendőket láttak el. Köszönöm Boza Lajos, Dr. Bozsik József, Faragó Sándor, Suba Gergely, Rácz Péter, Utasi Viktor áldozatos munkáját.

Külön köszönöm, hogy Dr. Bozsik József magángyűjteményéből mikroszámítógépeket állított ki a verseny idejére, és hogy gondozza a verseny honlapját. Hálás vagyok Rácz Péternek, hogy érdekes feladatot állított össze és saját tekerős gépeit elhozta a versenyre. Nagyban hozzájárult a verseny méltó díjazásához, hogy Faragó Sándor elhozta nekünk a Konica Minolta Magyarország ajándéktárgyait. Utasi Viktor a tésztakihívás feladathoz minden szükséges anyagot biztosított.

Köszönöm a munkaközösségünkben dolgozó tanár kollégák áldozatos munkáját az állomásfőnöki posztokon. A verseny előkészítésében, rendezésében és kiértékelésében nélkülözhetetlen segítséget kaptam Balog Gabriella informatika szakos kolléganőmtől és Lencsés Tamás mérnök úrtól, a rendszergazdánktól.

Iskolánk vezetése nagyvonalú anyagi támogatással tette lehetővé a verseny méltó megrendezését és díjazását. A Református Pedagógiai Intézet sokat segített azzal, hogy versenyünket meghirdette és sikerrel népszerűsítette.

Versenyünk rangját emelte, hogy előadást tartott iskolánk volt diákja, Dr. Muszka Dániel. Dani bácsi a magyar informatika történetének nagy egyénisége, és napjainkban gondozója és népszerűsítője. Előadására hozzánk érkezett az általa az 1950-es években megépített első magyar műállat a Szegedi Katicabogár budapesti gyűjteményben őrzött replikája is. Ennek megszervezése is Dr. Bozsik József érdeme.

 
Mari László
a versenyt szervezője
és ötletgazdája

2017. április 10. Bozsik József

 

Legutóbbi frissítések

2017.04.10.
2017-es verseny feltőltése
2016.04.04.
2016-os verseny feltőltése
2015.04.18.
2015-ös verseny feltőltése
2014.04.10.
2014-es verseny feltőltése
2013.04.16.
2013-as verseny feltőltése
2012.04.11.
2012-es verseny feltőltése
2011.04.18.
2011-es verseny feltőltése
2010.04.17.
2010-es verseny feltőltése
2009.05.02.
Verseny oldal feltőltése

Támogatóink

Arany János Református Gimnázium Tovább...
Mikroprogram Kft. Tovább...

Informatika verseny